Glutatyon

30 dk

-

-

Vücudun sağlığının korunmasında çeşitli fizyolojik ve biyokimyasal mekanizmalara ihtiyaç duyulur. Glutatyon da vücutta sağlıklı hücrelere zarar veren serbest radikallerin zararlı etkilerini ortadan kaldıran en büyük antioksidanlardan biridir. Hücre içerisindeki zararlı maddeleri suya dönüştürerek vücuttan atan Glutatyon, vücudun korunması ve hastalıkların önlenmesinin yanı sıra cilt sağlığında da önemli bir rol üstlenir. Cildin yenilenmesini sağlayarak cilde parlaklık kazandıran Glutatyon, yaşlanmayı geciktirerek daha genç bir görünüm elde edilmesine katkı sağlar.

Glutatyon Nedir?

Glutatyon, vücudun bağışıklık sisteminde önemli bir yer üstlenen, sağlıklı hücrelere zarar veren serbest radikallerin zararlı etkilerini ortadan kaldıran, hücre içindeki zararlı maddeleri suya dönüştüren en güçlü antioksidanlardan biridir. Vücudun korunması ve hastalıkların önlenmesinde önemi bir görevi vardır.

Glutatyon Ne İşe Yarar?

Glutatyon, içeriğindeki sistein aminoasitler sayesinde reaktif oksijen radikallerini bağlayıp zararlı etkilerini doku düzeyinde sonlandırarak vücuttan uzaklaştırır. Bu bağlamda;

• Kendi elektronunu serbest radikallere vererek hücrenin zarar görmesinin önüne geçer
  • Hücre içinde oluşan zararlı maddeleri suya dönüştürür
  • Cıva, kurşun, bakır, çinko, kadmiyum, arsenik ve gümüş gibi ağır metalleri vücuttan uzaklaştırır
  • Sinir sisteminde önemli bir yeri olan glutamat için kaynak oluşturur

Glutatyonun Faydaları Nelerdir?

Glutatyonun vücuda çok sayıda faydaları vardır. Bunlar;

• Bağışıklığı güçlendirir
  • Vücutta enerji artışına destek olur
  • Kasların performansını artırır
  • Eklem ve kaslardaki ağrıları azaltır
  • Cildin yenilenmesini sağlar
  • Cilde parlaklık kazandırır
  • Yaşlanmayı geciktirir
  • Sigara ve alkolün neden olduğu zararları azaltır
  • Zihinsel odaklanmayı artırır
  • Düzenli ve yeterli uyku kalitesini artırır

Glutatyon Eksikliği Neden Olur?

Glutatyon eksikliğinin nedenleri iç ve dış faktörler olmak üzeri iki kategoride incelenir.

İç faktörler; vücutta bağışıklık, oksidatif stresten korunma ve DNA onarımı gibi nedenler dolayısıyla glutatyona duyulan gereksinimin artmasıdır.

Dış faktörler ise vücudun her gün maruz kaldığı toksik ve zararlı maddelerdir. Bu maddeler ise; parasetamol, aseton, tiner çözücüler, akaryakıt ve yan ürünleri, civa, diş dolguları, aşılar, dövmeler, kurşun, kadmiyum, bakır, böcek öldürücüler, zirai mücadele ilaçları, salam, sosis ve tütsülenmiş gıdalar, yapay tatlandırıcılar, sentetik gıda boyaları, sigara, mangal ve egzoz dumanı, alkol, ev temizlik ürünleri, plastik saklama kapları, yapışmayan tava kaplamaları, konserve kutuları, karbon ambalajların iç kaplamaları, fotokopi ve printer toner mürekkepleri, klorlu su, röntgen ışınları, UV radyasyon, elektromanyetik alanlar, endüstriyel atıklar, yetersiz beslenme, aşırı egzersiz, kronik stres, kaygı, endişe, depresyon, başucu lambaları, cep telefonu ve tabletlerden yayılan mavi ışıktır.

Glutatyon Miktarı Nasıl Artırılır?

• Düşük yoğunluklu egzersiz yapmak
  • B6 ve B12 vitamini ve folik asit desteği almak,
  • C Vitamini ve N-asetil sistein gibi glutatyon öncülleri kullanmak,
  • E vitamin, selenyum, magnezyum ve alfa lipoik asit takviyesinde bulunmak glutatyon miktarını artırmaktadır.

Glutatyon Seviyesini Artıran Besinler Nelerdir?

Vücuttaki glutatyon miktarını besinler yoluyla artırmak mümkündür. Bunun için içerisinde aminoasit bulunan gıdalar tüketilmelidir. İçerisinde sistein aminoasit bulunan besinler ise;

• Soğan
  • Sarımsak
  • Lahana
  • Brüksel lahanası
  • Brokoli
  • Pırasa
  • Maydanoz
  • Dereotu
  • Roka
  • Havuç
  • Ceviz
  • Greyfurt
  • Nar ekşisi
  • Zeytinyağı
  • Peynir altı suyu
  • Sirkesiz fermente edilmiş lahana turşusudur.

Glutatyon Tedavisi Nasıl Yapılır?

Vücuttaki glutatyon miktarı çeşitli besinlerin tüketimiyle artırılabilir. Ancak en etkili glutatyon artırma yöntemi damar içene serum ile uygulamaktır. Glutatyonun dozu ise kişinin ihtiyacına bağlı olarak değişmektedir. Genelde haftada 1 doz olmak üzere 4-5 haftalık bir tedavidir. Glutatyon tedavileri ise doz başına 15 dakika kadar sürmektedir.

Glutatyon Tedavisi Fiyatları

Glutatyon tedavisi fiyatları, tedavide kullanılacak ilacın içeriğine, miktara ve uygulanacak seansa bağlı olarak değişmektedir. Düşük fiyatlı uygulamalar etkisi az ilaçlar anlamına gelebilmektedir. Bu nedenle uygulamanın kalitesi ve doktorun deneyimi önemli bir ayrıntıdır.

Glutatyon Sık Sorulan Sorular

Glutatyon tedavisinin bilinen bir yan etkisi yoktur. Vücuttaki glutatyon miktarını artırarak birçok kronik hastalığa neden olan toksin ve ağır metallerden kurtulabilirsiniz.

Yapılan bazı araştırmalar glututatyon ve N-asetil sistein takviyesinin faydalı olabileceğini gösteriyor. Bu nedenle;

• Damar sertliği olanların
  • Kemoterapiye bağlı yan etkilerde
  • Bypass cerrahisi geçirenlerin
  • Diyabet hastalarının
  • Parkinson hastalarının
  • Hemodiyaliz tedavisi alan kişilerin glutatyon takviyesi almasının faydalı olduğu belirtilmektedir.

Genelde güvenli bir uygulamadır. Bu noktada önemli olan ise supplementin dozu ve veriliş süresidir. Uzun süreli ve yüksek doz içeren glutatyon takviyesi yapılması ise risklidir. Bu noktada mutlaka bir doktor kontrolünde bu takviyelerin alınması önemlidir. Gebelikte ve emzirme sürecinde ise glutatyon kullanımını tavsiye edilmemektedir.

Yapılan araştırmalarda otizmli çocuklarda daha fazla inflamasyon olduğu, glutatyon seviyelerinin ise düşük olduğu ortaya çıkmakta. İnflamasyonun azaltılmasında deriden glutatyon takviyesi yapılan çocuklarda ise metabolik sorunlar hafifliyor. Böylece metabolik paremetreyi düzeltebiliyor.

Glutatyon en çok soğan, sarımsak, brokoli, karnabalar, lahana çeşitleri, bakla, ıspanak, roka, bamya, hardal otu gibi besinler glutatyon yapımını ve sevisini artırmaktadır.

Diğer Bağışıklık Tedavileri